دانلود تحقیق مطالعه تطبیقی منبت کاری دوران صفویه و قاجاریه ( ۸ اثر)
نوشته شده توسط : zuzu

دانلود تحقیق مطالعه تطبیقی منبت کاری دوران صفویه و قاجاریه ( ۸ اثر)

چکیده:

«اصفهان» دیر زمانی اطرقگاه کاروان هنر بوده و هست و از مهم­ترین شهر­های ایران در دوره صفویه محسوب می­شود. هنر منبت کاری در دوران صفویه،‌ راه پیشرفت و ترقی را به سرعت پیموده و هنرمندان منبت کار، آثار بسیار زیبایی در این دوره از خود باقی گذاردند. ولی در دوره قاجاریه به علت عدم توجهی که به هنرمندان و هنر شد،‌ این هنر نیز رو به انحطاط نهاد و به علت گرایش به غرب در این دوران طرح­ها اصالت و رنگ ایرانی خود را از دست دادند. در دوره صفویه نقوش منبت با ظرافت و عمق کم کامل شد، ولی در دوران قاجار ما شاهد منبت­ها­ی برجسته با عمق زیاد و طرح­ها­ی درشت هستیم که الهام گرفته از طرح­ها­ی اروپا می­باشد.

لزوم پرداختن به این موضوع با نظر به اهمیت منبت کاری در زمینه انتقال دستاورد­ها­ی هنری دوران صفویه به قاجار قابل توجیه است.کلیه مطالب ارائه شده در این مقاله بر پایه­ی مطالعات کتابخانه­ای و روش میدانی و مطالعه­ی بصری و تهیه­ی عکس توسط نگارنده می­باشد و بر پایه مشاهده و بررسی دقیق آثار صفویه ۴ اثر و مقایسه آن با نقوش منبت قاجاریه ۴ اثر در شهر قزوین است.

در راستای اهدف مذکور و پاسخگویی به این سوالات بوده است و همچنین میزان تأثیر­پذیری نقوش اجراء شده آثار اصفهان، از محیط زیست منطقه و شرایط  مذهبی و سیاسی حاکم و هنر ادوار پشن از لحاظ کمی و کیفی بررسی می­شود و پس از مقایسه دقیق این نقوش با نمونه­ها­ی موجود در مسجد جامع قزوین انجام می­گیرد.این مطالعه نشان می­دهد که منبت کاریها­ی این دو دوه دارای نکات مشترک بسیاری در زمینه نقش­ها و ترکیب بندی نقوش هندسی و گیاهی می­باشد. بنابراین،‌ نظر به تقدم تاریخی صفویه، احتمال تأثیرگذاری آنها بر منبت کاری دوران قاجار دور از ذهن نیست.

فهرست:

مقدمه:.. ۵

پیشینه پژوهش:.. ۷

واژه منبت:.. ۸

چوب مناسب برای منبت کاری:.. ۹

قدمت منبت کاری در ایران.. ۱۰

منبت در دوران صفویه:.. ۱۱

منبت در دوران قاجاریه:.. ۱۲

تجزیه و تحلیل چهار اثر منبت دوران صفویه:.. ۱۳

۴- درب منبت بنای شاهزاده حسین قزوین:.. ۱۵

تجزیه و تحلیل ۴ اثر دوران قاجاریه:.. ۱۶

۳- قسمتی از درب منبت کاری شده مسجد جامع قزوین:.. ۱۷

۴- قاب چوبی منبت همراه با تصویر معرق مردی که بر صندلی نشسته (موزه هنر قزوین)   ۱۸

نتیجه گیری:.. ۲۱

تعداد صفحات:۲۳

نوع فایل:word





:: برچسب‌ها: دانلود تحقیق مطالعه تطبیقی منبت کاری دوران صفویه و قاجاریه ( 8 اثر(, دانلود رایگان تحقیق, دانلود سمینار, دانلود سمینار رشته معماری, دانلود سمینار فایل ورد, دانلود سمینار مطالعه تطبیقی منبت کاری دوران صفویه و قاجاریه ( 8 اثر(, دانلود فایل word مطالعه تطبیقی منبت کاری دوران صفویه و قاجاریه ( 8 اثر(, دانلود فایل ورد, دانلود فایل ورد ارزان, دانلود فایل ورد مطالعه تطبیقی منبت کاری دوران صفویه و قاجاریه ( 8 اثر(, دانلود فایلword ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 خرداد 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: